Als filiaalmanager ben je dagelijks bezig met het optimaliseren van de klantbeleving. Je zorgt dat jouw filiaal netjes is, je team vriendelijk en behulpzaam is en het aanbod aantrekkelijk gepresenteerd wordt. Maar heb je wel eens stilgestaan bij de eerste en laatste indruk die klanten krijgen? Juist, het begint en eindigt bij jouw automatische deur.
Een goed werkende deur doet meer dan alleen klanten welkom heten. Het draagt bij aan een naadloze ervaring, energiebesparing en toegankelijkheid en veiligheid. Een goed onderhouden deur is essentieel om zorgeloos te genieten van jouw filiaal.
De deur is belangrijker dan je denkt
Uit onderzoek van Psychology Today blijkt dat klanten binnen 7 seconden hun mening vormen over een winkel of bedrijf. Een soepele deur, zorgt voor een gastvrij welkom en creëert vertrouwen. Een haperende of lawaaierige deur kan irritatie, onveiligheid en een negatieve indruk wekken.
De deur heeft ook invloed op klanten met kinderwagens, rolstoelen of zware tassen. De automatische deur is een succes geworden in de jaren ’60, toen warenhuizen erachter kwamen dat klanten meer kochten als ze een naadloze ervaring hadden met het naar binnen en naar buiten gaan.
Een defecte deur zorgt voor problemen
Slecht werkende deuren kunnen ongelukken veroorzaken en zelfs leiden tot aansprakelijkheidsrisico’s. Het doet meer dan alleen klanten irriteren. Het kan je direct omzet beïnvloeden. 52% van consumenten gaf, in een onderzoek van RetailNext, aan dat ze een winkel voorbijgaan of verlaten als het lijkt dat deze niet open is. Een kapotte automatische deur kan dit signaal afgeven, waardoor jij klanten misloopt.
Cijfers die meetellen
- Bedrijven met slecht onderhouden deuren verliezen gemiddeld 5% van hun omzet door negatieve klantervaringen (bron: facility management journal)
- Slecht afgestelde deuren kunnen de energierekening met wel 30% verhogen (bron: energy efficiency report)
- Klanten die een positieve eerste indruk hebben, zijn 70% meer geneigd om een filiaal meerdere keren te bezoeken (Bron: customer experience trends)
Voorkom verrassingen
Regelmatig onderhoud voorkomt storingen en vertaalt zich naar een constante betrouwbaarheid, lagere operationele- en energiekosten en een duurzame uitstraling. Registreer jouw deur en ontvang een melding wanneer jouw deur onderhoud nodig heeft, zonder ergens aan vast te zitten. Geen duur contract en jij plant het onderhoud of de service in, wanneer het jou uitkomt.